SELF

Kako smo postali društvo koje najveće zločince i kriminalce pretvara u - zvijezde?

Aktualna zbivanja u Srbiji potaknula važna društvena pitanja
Veliki transparenti s natpisima “Na nasilje se ne klikće, nasilje se kažnjava”, “Nasilnike u zatvore, ne u medije!” jučer su odjekivali centrom Beograda u kojemu se održao prosvjed pred redakcijom poznatog srpskog tabloida Informer, a sve zbog nedavno objavljenog intervjua s osuđenim, a potom i oslobođenim serijskim silovateljem. Prosvjed je organizirala feministička grupa “Ženska solidarnost”, a gotovo cijela srpska javnost osudila je postupke spomenutog tabloida koji je ovim činom potaknuo lavinu važnih društvenih pitanja…

Ako ste u posljednjih nekoliko tjedana barem površno popratili vijesti u regiji, zasigurno ste primijetili kako srpski mediji već danima s jezom pišu o serijskom silovatelju, uoči njegova oslobođenja i puštanja iz zatvora. Igor Milošević 2008. godine je osuđen na 15 godina zatvora, a prvi puta je napao 1992. godine, kada je imao tek nešto više od 10 godina. Dva puta je završio u zatvoru i oba puta je - pušten, bez obzira na činjenicu koja jasno ukazuje na to da Milošević nikada nije namjeravao prestati sa svojim stravičnim, gnjusnim pohodima. Sve navedeno kulminiralo je Informerovim intervjuom koji je prije nekoliko dana objavljen pod nevjerojatno senzacionalističkim naslovom “Megaekskluzivno! Ispovijest serijskog silovatelja: Prvi put sam silovao s 10 godina!, a koji je, blago rečeno, potpuno zgrozio javnost čitave regije. I dok reakcije brojnih udruga, novinara, psihologa i liječnika pršte na sve strane, javnost postavlja važno društveno pitanje: Kako su životne priče zločinaca, baš kao i detalji o počinjenim zločinima, postale neke od najatraktivnijih tema, kako u svijetu tako i kod nas?
 
Nakon bezbroj optužbi o kršenju osnovnih standarda novinarske profesije i optužbi o ponižavanju i zastrašivanju žena, dnevni list Informer javno se obranio, uz opasku kako se baš ovakvi intervjui rade svugdje u svijetu te kako je njihova osnovna funkcija informirati čitatelje o tome kako razmišljaju zločinci. Iako je sasvim jasno kako redakcija Informera ni u jednom trenutku nije vodila računa o onom najbitnijem -  o žrtvama stravičnih zločina koje je počinio Milošević, činjenica jest kako ovakve teme sve češće pronalaze svoje mjesto u medijima, bilo da se radi o informativnom mediju kao što je Informerov intervju, ili pak zabavnom mediju kao što su TV serije i filmovi, zahvaljujući kojima sve popularniji True Crime žanr trenutno proživljava svoj vrhunac. Pritom, malo tko razmišlja o utjecaju ovog trenda na stopu kriminala, kao i na to kako se status svojevrsne zvijezde odražava na subjektivno poimanje stvarnosti uvrnutih zločinaca…
 
I dok valja uzeti u obzir činjenicu kako je opisivanje ubojice na živopisan način prirodan instinkt velike većine pisaca i redatelja, kriminolozi koji su proučavali serijske ubojice više od 20 godina upozoravaju na činjenicu da takav tretman prema opasnom kriminalcu vrlo često stvara kontraefekt; Osim što veoma opasan psihički bolesnik postaje svojevrsna zvijezda, novostvorena popularnost kriminalce često potiče na to da na koncu i ispune “očekivanja” javnosti i “opravdaju” svoju ulogu koja ih je na koncu i popularizirala. Dokaz tomu su i brojni slučajevi koji su zgrozili svijet, a koji su se mahom dogodili u Americi - zemlji iz koje je ovaj svojevrsni trend i potekao u 70-im godinama. Danas, američka preokupacija pretvaranja čudovišta u zvijezde daleko nadilazi sve ono što viđamo u domaćim tabloidima; Tako ćete vrlo lako pronaći razne stripove, majice, kalendare i akcijske figure s likom poznatih kriminalaca kao što je Ted Bundy, a njihove umjetničke slike kupuju se i prodaju za tisuće i tisuće dolara. Osim toga, imaju vlastite web stranice, klubove obožavatelja te fondove za pravnu obranu. Ukratko, iz perspektive ubojice - njega se obožava.
 
A da su poznati kriminalci postali sve atraktivniji u cjelokupnom društvu dokazuje i jedan od najpoznatijih časopisa na svijetu - People, koji je u svojim početcima isticao isključivo holivudske zvijezde te ugledne političke i znanstvene vođe, a čije naslovnice danas mahom povezujemo sa skandalima i kriminalom. Tako se na naslovnici ovog prestižnog časopisa nedavno pronašao i Theodore Kaczynski, kanibal iz Milwaukeeja te popularni Jeffrey Dahmer koji je uz to dospio i na popis 100 najintrigantnijih ljudi 20. stoljeća. Dahmer je zaradio i svoju vlastitu TV seriju koja je, sasvim očekivano, već danima najgledaniji TV naslov na popularnom streameru, čak i u Hrvatskoj. Iako Dahmer i ostali njemu slični mogu biti prilično intrigantni kao pojedinci, sasvim je jasno da ne zaslužuju takvu promociju i popularizaciju. Nastavno tomu, u društvu se nameće posve opravdano i logično pitanje koje možemo itekako povezati s nedavnim događanjima u Srbiji: Smatra li se težak zločin kriminalom, umjetnošću, ili pak zabavom?!
 
Usprkos brojnim podacima i upozorenjima stručnjaka koji jednoglasno tvrde kako su upravo prepoznatljivost i slava u popularnoj kulturi važan dio motivacije koji nadahnjuje kriminalce da nastave sa zločinima, te koji ujedno često motiviraju otuđene ličnosti da postanu zločinci, postaje jasno da smo kao društvo potpuno zakazali, a sporni Informerov intervju potvrdio je da polako ali sigurno, bez pretjeranog razmišljanja, slijedimo američke trendove korak po korak. No, bez obzira na to što živimo u svijetu kapitalizma koji je potpuno uvjetovan ponudom i potražnjom i koji diktira gotovo sav sadržaj koji svakodnevno pregledavamo, mediji ne smiju izgubiti svoju ključnu ulogu i osnovni osjećaj odgovornosti prema javnosti koju bi primarno trebali informirati i štititi od nepravedno oslobođenih zločinaca, a kojima sve češće šalju jezivu poruku da je put do slave posut tijelima nevinih ljudi i žrtava…
Foto: Unsplash, Instagram
Objavljeno: 29.09.2022. u 14:39

IZ RUBRIKE

vrh stranice
p p