By Ana Cink, 20.8.2023.
Od kasnog 19. stoljeća pa sve do danas grudnjak se nametnuo kao jedan od onih modnih komada koji imaju značajno mjesto u ženskoj modi, ali i ženskoj povijesti. Od prvih steznika koji su imali funkciju grudnjaka pa sve do modernih, svestranih oblika kakve poznajemo danas, grudnjak je oduvijek bio ne samo modni dodatak, već i svojevrstan simbol društvenih normi, a onda i ‘udobno rješenje’ za postizanje savršenih outfita mnogih žena. No, posljednjih godina (ponovno) se pojavio trend koji još jednom dovodi u pitanje sve ove konvencije, a koji bi mogao po prvi puta potpuno odbaciti ideju o grudnjaku kao obveznom (ženskom) modnom komadu.
Promatrajući povijesni razvoj grudnjaka, sasvim je jasno kako je on usko isprepleten s modnim trendovima. No, još i prije pojave modernog grudnjaka, povijest svjedoči razdobljima kada su žene kolektivno odlučile potpuno odbaciti restriktivno donje rublje. Početnom 20. stoljeća zabilježena je prva pobuna protiv korzeta iz prethodnog doba, a žene su, tražeći oslobođenje od krute, neudobne odjeće, počele nositi široke modele raznih outfita i potpuno izbjegavati korzete i grudnjake. To je bio prvi značajan primjer ‘no bra’ trenda u modernoj povijesti, a nakon njega uslijedio je onaj u sklopu feminističkog pokreta - u 1960-im godinama.

Feminizam kao pokret ponovno je potaknuo zanimanje za odbacivanjem konvencionalnog donjeg rublja koje se smatra ‘pristojnim’, a prosvjedi paljenja grudnjaka nisu samo označavali borbu protiv društveno prihvatljivih normi, već i patrijarhalnih normi u globalu, koje su same po sebi predstavljale svojevrsni alat društvene kontrole. Iako nisu sve feministkinje podržale ovu praksu odbacivanja grudnjaka kao obveznog modnog komada, ona je nedvojbeno pridonijela diskursu u čijem je središtu - slobodan izbor žena.
Danas, u 21. stoljeću, trenutni trendovi koji okružuju temu grudnjaka pokazuju sličnosti s povijesnim događanjima, no s velikom modernom složenošću i jednom posve novom dinamikom. Naime, spomenuti pokret više ne znači samo borbu protiv patrijarhata i odbacivanje neudobne odjeće, već je riječ o prihvaćanju vlastitog tijela, redefiniranju standarda ljepote i iskrivljene percepcije ženstvenosti. I zaista, grudnjaci se više i ne promatraju kao obično donje rublje, već prolaze kroz značajne promjene i prilagođavaju se željama žena, evoluirajući od potrebe do osobnog izbora. Žene slobodno odlučuju ne nositi grudnjake, prikazujući svoju odjeću i outfite na različite i kreativne načine, a sve kako bi naglasile da su prirodne grudi lijepe i normalne.

Snaga ovog pokreta danas je dovedena na posve novu razinu u digitalnom svijetu, s hashtagom “no bra" koji je iskorišten na više od 600 milijuna videa samo na TikToku. Trend su podržale svjetski poznate Tiktokerice i holivudske zvijezde kao što je Vaninileon, Dua Lipa i Kendall Jenner koje su potaknule razgovore o izgledu tijela, osobnom izričaju i društvenim očekivanjima. Iako ne prihvaćaju svi ovaj trend, sasvim je očigledno kako se mlađe generacije u nikad većem broju samouvjereno upuštaju u istraživanje ove problematike, a zbog čega je ‘no bra’ trend za milijune djevojaka diljem svijeta već sada postao novo normalno.
Američka psihologinja Carly Dober ističe kako prihvaćanje ovog trenda, u ovim okolnostima, predstavlja pravo oslobođenje za mnoge žene, potičući ih da zauvijek odbace zastarjele konvencije i prihvate svoja tijela onakvima kakva zaista jesu. Ovaj pokret u modernom kontekstu digitalnog doba ima nikada veći i moćniji potencijal preoblikovati stavove prema samoprihvaćanju i redefiniranju standarda ljepote, a zbog čega je važno primijetiti i da njegova bit nadilazi puko ‘rješavanje donjeg rublja’; Pokret mnogo govori o promjenjivim perspektivama žena Generacije Z i pozitivnim učincima koje njihova snažna prisutnost na platformama društvenih medija, uz potporu utjecajnih osoba, može izazvati. A hoće li nove generacije po prvi puta u povijesti pretvoriti još jedan 'no bra' trend u trajnu, stabilnu društvenu promjenu, tek nam preostaje saznati...

Objavljeno: 20.08.2023. u 12:23