By Marta Duvnjak , 21.3.2023.
Često su nam svima puna usta obrazovnog sustava i stvari koje je nužno mijenjati kako bismo imali kvalitetnije i uspješnije društvo u cjelini. No, čekati da sustav kojeg činimo svi mi poduzme nešto zvuči besmisleno. Zato smo u razgovoru sa Zlatom Paštar – profesoricom sociologije, politike i gospodarstva te etike u zagrebačkoj Prvoj gimnaziji, otkrili kako može izgledati sustav koji reflektira posvećen rad pojedinca koji uživa i čini razliku u svom poslu.
Možda ste ovih dana već čuli za profesoricu Paštar i fakultativni predmet Financijska pismenost koji je započeo kao pilot projekt u Prvoj zagrebačkoj gimnaziji, a već sedam godina uspješno odgaja financijski pismene generacije spremne za sve izazove koji ih čekaju nakon što napuste školske klupe. U razgovoru s profesoricom Zlatom Paštar saznali smo sve o ovom hvalevrijednom primjeru kvalitetnog rada unutar obrazovnog sustava.

Kada i kako ste došli na ideju da pokrenete fakultativni predmet Financijske pismenosti?
Na ideju sam došla prije 7 godina nakon predstavljanja udžbenika Moj novac, moja budućnost kojeg je izdao Štedopis, Institut za financijsko obrazovanje. Na jednom stručnom skupu za nastavnike razgovarala sam s gospođom Marinom Ralaščić iz Štedopisa koja je izrazila želju i nadu da se isto počne poučavati u srednjim školama. Predložila sam da ću napisati program i ponuditi Financijsku pismenost kao fakultativni predmet. Tako je krenulo…
Koji su po vama najveći izazovi ili problemi s kojima se mlade osobe susreću kada pričamo o financijskoj pismenosti. Drugim riječima, gdje vidite najveći doprinos ovakvog programa u školama?
Rijetko tko je od nas bio pripremljen za tržište rada i stvarne probleme koji nas čekaju poslije srednje škole kad krenemo raditi tijekom studija i kasnije. O financijama uglavnom brinu roditelji. Ono što vidim kao doprinos je upravo razvijanje vještina i svijesti o potrošačkom ponašanju, stjecanje znanja i prikupljanje informacija o svijetu rada i financijama, o tome što ih čeka i kako mogu riješiti određene probleme ili gdje potražiti pomoć i kako se na pravi način informirati ako im zatreba. Mladi su danas dosta svjesni potrebe za razvijanjem različitih vještina koje su ključne za svakodnevni život pa tako i vještina financijske pismenosti.
Što sve učenici uče kroz ovaj predmet, odnosno od čega se sastoji kurikulum predmeta?
Udžbenikom su predviđene četiri teme; Zaštita potrošača, novac, financijske institucije i financijski proizvodi te planiranje osobnih financija. Sve teme se provlače kroz 4 godine učenja, a svake godine se produbljuju ili se mogu poučavati kroz 4 modula ili kombiniranjem. Kurikulum se može prilagođavati ovisno o situaciji, grupi učenika, prilikama i sl.
Na koji način je koncipirana nastava? Radi li se isključivo o klasičnoj razrednoj nastavi ili predmet uključuje i neke terenske i praktične aktivnosti?
Fakultativna nastava se izvodi u 35 nastavnih sati godišnje. Nije klasična jer nastojim kombinirati nastavu u razredu, predavanja vanjskih suradnika iz različitih institucija i organizacija te terenske nastave. Učenici vole čuti primjere poslovnih uspjeha „iz prve ruke“. To im je ujedno i motivirajuće. Ponekad su predavanja, ponekad radionice ovisno s kim dogovaramo gostujuća predavanja.
Na koji način motivirate učenike da pohađaju ovu vrstu nastave ili su i sami svjesni koliko su im znanja o financijama potrebna?
Prve godine nastavu je pohađala grupa od 15 učenika, oni su nastavili i u drugoj godini, a istovremeno su se upisali na fakultativnu nastavu učenici novih prvih razreda. Tako sam jedne godine imala tri fakultativne grupe iz različitih generacija istovremeno. Više nemam potrebe posebno motivirati, sada već znaju da taj fakultativni predmet postoji, prate objave događanja na našim društvenim mrežama i svake godine postoji grupa zainteresiranih.
Koliko često vam učenici postavljaju dodatna pitanja i pokušavaju li primijeniti stečena znanja izvan učionice?
Učenici uvijek imaju pitanja, ono što znam i što im mogu objasniti, rado podijelim s njima. Ono što ne znam, zajednički nađemo provjeren izvor informacija i istražimo ili pozovemo nekoga tko je stručan u toj temi da nam ispriča i da svi zajedno naučimo više.
Jeste li upoznati s tim postoji li ikakav sličan predmet u nekim drugim školama ili neke slične inicijative koje učenicima nastoje približiti ovu vrstu znanja?
Znam da postoji u nekim osnovnim školama preko Štedopisa, no nisam sigurna izvodi li se u obliku projekta, izvannastavne aktivnosti ili fakultativnog predmeta. Što se tiče srednjih škola, nekima sam na njihovu zamolbu, slala svoje programe i podijelila svoja iskustva tako da vjerujem da ima.
Kako ovaj predmet pomaže učenicima nakon što napuste srednjoškolski sustav i krenu na fakultete ili na tržište rada, imate li neku vrstu feedbacka od bivših učenika?
Vjerujem da im bude lakše povezati određena znanja koja dobivaju na fakultetu jer su negdje već nešto o tome čuli. Mnogi se javljaju i nude radionice za učenike ili predavanja. Često surađujem s bivšim učenicima koji se jave i koji pokazuju interes da doprinesu u nekom obliku te nastave suradnju sa školom. Čak ako i ne upisuju fakultete koji su direktno vezani za teme financija, mislim da je svakom studentu korisna informacija o otvaranju računa, studentskim ugovorima, plaćanju računa, podizanju svijesti o potrošačkom ponašanju i sl.
Postoji li mogućnost da se ovakvi programi uvrste u redovan oblik nastave, jeste li pokušali poduzeti išta vezano uz to?
Takve odluke donosi MZO. Nisam se do sada bavila time. Želim vjerovati da možemo puno toga napraviti ne oslanjajući se samo na sustav, nego svojim svakodnevnim nesebičnim radom i posvećenosti djeci. Radije svoju energiju ulažem tamo gdje mogu direktno utjecati i postići nešto s učenicima, a onda će se to reflektirati i na sustav. Rado ću uvijek, kao i do sada, podijeliti iskustva i programe s drugim kolegama. Mislim da oni koji me poznaju znaju da se uvijek mogu javiti. Oni koji me ne poznaju, a htjeli su čuti kako bi mogli implementirati to u svojoj školi, javljali su se i rado sam prenijela svoje iskustvo. I dalje sam otvorena za pomoći u vidu prijedloga, edukacije i sl.

Imate li neke nove ideje koje biste željeli primijeniti kroz predmet Financijske pismenosti?
Meni se ideje javljaju u hodu. Nastojim što više toga realizirati. Cilj mi je ove godine opet odvesti učenike na radionice u Beč pa se nadam da će neka tvrtka prepoznati da vrijedi ulagati u edukacije mladih te nas podržati. Prije 4 godine smo dobili donacije i učenici nisu ništa platili. Vjerujem da to možemo opet. To je također, jedan od načina učenja financijske pismenosti. Da vide proces od stvaranja ideje do prepoznavanja i realizacije, kako dobiti donacije, kako ih zatražiti, kako biti zahvalan i druge pozitivne stvari koje će im koristiti jednoga dana bilo u profesionalnom ili privatnom životu.
Posebna vrijednost ovog projekta koju smo uočili kroz razgovor s profesoricom Paštar, osim konkretnih i primjenjivih znanja koja učenici stječu, je stvaranje zajednice u kojoj se dijeli znanje. Bivši učenici se rado vraćaju kroz suradnje podijeliti svoja nova znanja, a sadašnji srednjoškolci kroz manje projekte unutar fakultativne nastave pripremaju radionice za mlađe uzraste. Vjerujemo da je upravo u ovakvom načinu dijeljenja znanja budućnost svakog sustava, odnosno svih nas koji ga činimo.
Objavljeno: 21.03.2023. u 14:42